-
MenuBack
-
Producten
-
Foto / Video
-
-
-
-
-
Analoog
Analoge fotografie
Camera's
Eenmalige camera's
Films
Chemie
Directklaar fotografie
Camera's
Films Fujifilm
Films Polaroid
-
-
-
Objectieven
-
-
Fototassen
-
-
Statieven
-
-
-
-
Statief materiaal
-
-
-
Beeld & Bewerking
-
-
-
-
Monitoren
-
-
-
Studio
-
-
Verrekijkers
-
-
-
-
Verhuur van foto/video apparatuur
-
-
-
-
-
Foto- & Printservice
-
-
-
Copyshop
-
-
-
Poster
-
-
-
Pasfoto's - Studio - Diensten
-
-
Pasfoto's
-
-
-
Digitaliseren
-
-
-
Foto van Foto
-
-
-
Onderhoud
-
-
-
Advies
Advies en zekerheid
7 jaar garantie
Foto zekerheidsplan
Persoonlijk adviesgesprek
-
-
-
-
Lijsten
-
-
-
Eventbox
-
-
-
Studio
Studio in Assen en Doorn
Baby-sessie
Bollebuiken-sessie
Business-portret
In love-sessie
Glossie-sessie
Portret-sessie
Trouwen
-
-
-
Zakelijke klanyen
-
-
-
Vestigingen
-
-
Onze vestigingen
-
-
-
Vestigingen 2
-
-
-
Onze vestigingen
-
-
- Occasions
- Acties
-
Nieuws & Inspiratie
-
-
Nieuws
-
-
-
Terugkomst van het UV-Filter
Het UV-filter; een rond glas die we aanschaffen wanneer we een nieuw objectief kopen en daarna graag snel weer vergeten. Er is soms weinig liefde voor dit filter. Onterecht. Want ondanks dat we het allemaal gebruiken als bescherming voor ons kostbare objectief, kan het zoveel meer zijn.
Zo'n 25 jaar geleden zijn we allemaal digitaal gaan fotograferen. Een enorme revolutie! Foto's konden direct bekeken worden en eventueel opnieuw gemaakt worden, mochten ze mislukt blijken. Voor die tijd waren we afhankelijk van lichtgevoelige film. En bij het maken van de foto moest je vooraf bedenken wat van belang was van je foto. Er was een hele reeks aan filters beschikbaar: UV-filters, effectfilters, maar denk ook aan kleurfilters voor het gebruik bij zwart/witfotografie. Maar het UV-filter was toch wel een favoriet. Dit heldere glas beschermde je objectief, net als tegenwoordig, maar filtert ook het ultraviolet licht uit je foto. De film die je in je camera gebruikte was gevoelig voor verschillende soorten licht en daarmee ook voor licht wat wij niet met het blote oog zien, zoals ultraviolet licht!
Maar wat doet dat licht met je foto? Want als wij het niet zien, dan zien wij het op de foto toch ook niet? Dat is helaas niet waar. Zeker bij foto's met vergezichten (denk aan bergen, het strand en elke foto met lucht), zorgt UV-licht voor een soort mist op de foto. Als je verder in je foto kijkt, ontstaat er een wit laagje die details, tekening en kleur weg haalt. Enorm zonde van je foto! Een UV-filter filtert deze mist simpelweg uit je foto. Je behoudt een foto met meer details, scherpte en kleur. En dat zonder negatieve gevolgen! En wanneer je een foto wilt maken waarbij je geen last hebt van het UV-licht? Dan doet het filter eigenlijk niets. Je hebt er dan dus geen last van, behalve dat het je objectief zal beschermen tegen krassen, zand en stof. Dit maakt het UV-filter tot een essentiele toevoeging bij dagelijks gebruik.
En toen kwam digitale fotografie. De zorgvuldig geproduceerde digitale sensoren, die de lichtgevoelige film hebben vervangen, waren niet meer gevoelig voor UV-licht (en infraroodlicht). De UV-filters worden nog steeds verkocht, maar nu uitsluitend ter bescherming. Veel fabrikanten bieden tegenwoordig ook protectiefilters aan, wat hetzelfde glas is, maar dan zonder de UV-werende coating. En bij digitale fotografie werken die ook prima.
Het verstorende effect van UV-licht is tegenwoordig minder bekend. Misschien omdat het al bijna 25 jaar niet zo'n groot gevaar meer vormt.
Toch, tegenwoordig is analoge fotografie weer populair. Mensen halen hun analoge camera's weer van zolder, laden ze met film en gaan weer fotograferen. Dit is niet een tijdelijke trend, maar een verschuiving die nu weer een aantal jaar aan de gang is.
Hoge kwaliteit materialen zijn in trek. Er is een enorme vraag ontstaan naar goede camera's en lenzen. Er zijn bedrijven in Nederland die gespecialiseerd zijn in het onderhouden en repareren van analoge apparatuur. Momenteel hebben zij een wachttijd van maar liefst zes maanden. Wat prachtig laat zien hoeveel liefde er weer is voor analoge fotografie.
Er zijn zelfs merken die weer nieuwe analoge camera's uitbrengen. De Pentax 17 is een zeer geliefde, analoge camera die momenteel weer volop geproduceerd wordt. Met zijn half-kleinbeeld fotoformaat, kunnen er 72 foto's op een normaal filmpje gemaakt worden. Het staande beeldformaat en de vele speelse opties maken dit tot een populaire camera, wereldwijd.
Deze vernieuwde populariteit van analoge fotografie, maken ook UV-filters weer belangrijk! Want elke foto die je maakt, kost ruimte op je filmpje en daarmee geld. Daar willen we dan wel de optimale ervaring uithalen en het liefst ook de beste kwaliteit. En die verstoring die UV-licht met zich meebrengt willen we dan niet.
Zoek daarom naar een goede kwaliteit UV-filter die past bij jouw objectief. Er zijn aanbieders die UV-Filters aanbieden zonder de UV-werende coating. Let er dus op dat je een kwalitatief goed UV-filter koopt.
Er zijn nog veel meer filters die het verschil kunnen maken bij jouw fotografie, maar met de terugkomst van analoge fotografie kan ik met zekerheid zeggen: het UV-filter is terug!
Geschreven door: Mark Keppel (Foto-Groep Harderwijk)
Gerelateerde berichten



